Kesätyönhakijan tuska
Taas on se aika vuodesta, kun monet opiskelijat ja nuoret iloitsevat saamastaan kesätyöpaikasta odottaen ensimmäistä työpäivää pelon sekaisin tuntein. Valitettavasti monille kesän alku on myös pettymyksen ja harmituksen aikaa, kun työpaikka jää saamatta. Itsekin sain kevään aikana elää jännityksessä odottaen tietoa siitä, pääsenkö töihin vai ei. Oikeastaan jännittävämpää oli kuitenkin odottaa kuinka moni työnantaja ylipäätänsä vastaa hakemukseeni mitään tai pyytää haastatteluun.
Tammikuusta huhtikuuhun hain yhteensä seitsemää työpaikkaa,
joista osa oli kaupanalalta ja osa omalta alaltani. Sain huomata, että
työnantajien välillä on hyvin erilaisia rekrytointitapoja, aina nopeasti
hoidetusta prosessista välinpitämättömyyteen sekä turhiin lupauksiin. Seitsemästä
hakemastani paikasta kolmesta sain haastattelukutsut. Yksi hakuprosessi oli
mielestäni erittäin hyvin hoidettu: ensivaiheen haastattelun aika ilmoitettiin
jo ennen hakuajan loppua, ensihaastattelusta jatkohaastatteluun oli aikaa
viikko (tiedon pääsystäni tähän vaiheeseen sain heti ensihaastattelua
seuranneena päivänä), ja lopulta noin kahden viikon kuluttua sain tiedon, että
pääsen töihin, mikäli niin haluan. Tämä työnantaja hoiti rekrytointiprosessin
nopeasti ja tehokkaasti. Toinen haastattelukutsu tuli sen verran myöhään, että
olin jo päättänyt tarttua edellä mainitsemaani työhön. Kolmannessa
haastattelukutsussa kerrottiin otettavan yhteyttä myöhemmin haastatteluajasta, tosin
haastatteluajasta ei loppujen lopuksi ilmoitettu mitään.
Yksi työnantaja vastasi hakemukseeni kertoen, että
valitettavasti tällä kertaa en päässyt töihin. Eikä siinä mitään, he siis
löysivät hakemuksen perusteella paremmin työntekijän, onnittelut hänelle.
Huolestuttavaa onkin se, että lähes puolet työnantajista ei ole vastannut mitään
hakemukseeni, yhdestä paikasta sain automaattisen ’’kiitos hakemuksesta’’ -viestin,
kaksi ei sen sijaan kiittänyt edes yrittämisestä. Minkälaisen jälkimaun
kuvailemani toiminta jättää työnantajasta? Rehellisesti sanottuna paskan.
Ymmärrän sen, että kesätyörekrytointi on resursseja vaativa prosessi, mutta
luulisi, ettei hakemuksesta kiittäminen ja ilmoitus valitsematta jäämisestä,
olisi ylivoimaisen haastava tehtävä henkilöille, joista ainakin osa tekee
pääasiallisesti rekrytointitehtäviä työkseen.
Saamme usein lukea, kuinka nuoret eivät halua tehdä töitä ja
ymmärrä vastuutaan. Toki työnsaamisen into lähtee aina henkilöstä itsestään,
mutta moni saattaa ajatella, että on turha edes hakea töitä, kun ei kuitenkaan
tule valituksi. Tällaista ajattelua ruokkii juuri edellä mainitsemani huonot
kokemukset rekrytointiprosesseista. Kuka haluaa hakea töihin paikkaan, mistä
viime vuonna kukaan ei edes vastannut mitään? Ensimmäisiä työpaikkoja hakevalle
nuorelle prosessin läpikäyminen saattaa olla lähes yhtä arvokasta kuin itse
työpaikka. Usein työntekijät valitaan pelkkien hakemusten perusteella, tämä on
ymmärrettävää, jos hakemuksia on pilvin pimein ja vaatimukset työhön
kohtalaisen selvät. Nuorelle sen sijaan pääsy oikeaan työhaastatteluun saattaa
olla jo iso ja piristävä asia, joka kohottaa itsetuntoa. Siksi ainakin niiden
työnantajien, joilla hakemukset pyörivät kahden käden sormilla laskettavassa
määrässä olisi hyvä miettiä olisiko syytä pyytää henkilöt työhaastatteluun,
vaikka valinta saattaisi olla hakemusten perusteella melkein selvä. Itse olen
kokenut työhaastattelutilanteen olevan kasvattava kokemus, jossa on mahdollista
luoda myös verkostoja ja kohentaa omia sosiaalisia taitoja.
Työnantajat ottakaa siis työnhakijanne huomioon, koska näin
kaikille jää loppujen lopuksi parempi jälkimaku. Hakijoiden kohtelu rekrytointiprosessissa
heijastuu varmasti myös monien kulutustottumuksiin. Kukapa haluaisi käyttää
sellaista palvelua, joka on osoittautunut välinpitämättömäksi ja töykeäksi?
Leevi Karisalmi
Kirjoittaja on Tampereen demariopiskelijoiden hallituksen jäsen.